اطلاعیه های مهم:

 

  یادداشت های روزانه:


 ضمن تبریک آغاز نیمسال اول سال تحصیلی 1395-96 و آرزوی شادکامی برای شما  دانشجویان گرامی،طبق وعده ای که داده بودم ،شرح درس های تنظیم شده برای درس هایی که در این ترم به عهده خواهم داشت را  در این بخش وب سایت بارگذاری می نمایم تا  از فرایند برگزاری کلاس های مربوطه اطلاع یابید.امیدوارم این دوره را نیز همچون سایر مراحل گذشته،با موفقیت سپری کنید.:

شرح درس مدیریت منابع انسانی پیشرفته  

شرح درس مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

شرح درس سمینار در مسائل رفتار سازمانی

شرح درس سمینار در مدیریت نیروی انسانی

 

 

چهره ماندگار مدیریت

سی و یکم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و چهار

روزهای پایانی دی ماه سال گذشته بود که به پیشنهاد رئیس محترم پردیس فارابی دانشگاه تهران، قرار شد به پاس نیم قرن تلاش و مجاهدت علمی دکتر سید مهدی الوانی در عرصه دانش مدیریت، آیین نکوداشتی برگزار شود. از قضا در همان نشست برای راه اندازی و اجرای این مهم، قرعه فال به نام این کوچکترین شاگرد استاد افتاد و از این حیث خشنود و خرسند بودم که بتوانم به این بهانه تا اندازه ای دِین خود را به آن مرد بزرگ ادا کنم.

این ناچیز مفتخر است که در هر سه مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) از خرمن دانش آن فرزانه خوشه های فراوان نصیب خود کرده است. در طول دوره تحصیل، از تشویق های او دلگرم شده ام و از عتاب های او هوشیار تا راه به بیراهه نبرم. استاد در پرورش دانشجویان خود هیچ گاه اسیر تعارفات و تشریفات نگردید و در هر چیز اندازه نگه داشت؛ در تصحیح خطای دانشجویان زبان به تحقیر و سرزنش نگشود و اگر فضلی یا فهمی در خور دید، به مبالغه گویی و زیاده روی در تعریف رو نیاورد. از او آموختم که آدمی باید در گام نخست و پیش و بیش از هر کس، خود حافظ جایگاه و موقعیت علمی اش باشد و این مهم به دست نمی آید، مگر با میانه روی در گفتار و رفتار. استادم در تبیین تئوری های علمی مسحور نظریه پردازان نبود، و ندیدم در وصف نظریه ای یا نظریه پردازی به وادی غلو پای بگذارد و خود را تابع بی چون و چرای مکتبی بداند. مشی محققانه او در داوری ها و ارزیابی هایش کاملا نمایان بود و پدیده ها را بدون دخالت دادن تعصب های ذهنی، آنچنان می دید که بودند، نه آنچنان که می خواست باشند. از این رو، می توانم ادعا کنم که او، تنها اندیشه ها را به من نیاموخت، بلکه چگونه اندیشیدن را نیز آموخت. وقتی در پایان یک نیم سال تحصیلی، دانشجویان به تماشای نتیجه ارزیابی استاد از تلاش شان می نشستند کسی نبود که از داوری او رنجیده باشد، بلکه آنان، همه کوششی را که در آن درس ارائه کرده بودند، در آئینه نمره استاد می دیدند. من از نمره پانزده در درس «تئوری های مدیریت» به همان اندازه رضایت داشتم که از نمره 19.75 در درس زبان تخصصی 4 در دوره کارشناسی. استاد در کلاس درس، هم دانش خود را منتقل می کرد و هم شیوه و منش معلمی را به متعلمان می آموخت و نشان می داد که می شود با سبک درست معلمی به دانشجویان فهماند که به ارزش گذاری استاد خود اعتماد کنند. استاد فقط در قامت یک اندیشمند، راهنمای ما دانشجویان نبود، او در عیار شخصیتی انسان دوست و مهرپرور، به شاگردانش می آموخت که بدون عاطفه و حس نوع دوستی، نمی توان در دنیای تعلیم و تربیت اثرگذار بود. به افراد پیرامونی اش توجه داشت و از حال و روزشان غافل نبود. از یاد نخواهم برد زمانی را که مادرم دار فانی را وداع گفت و من برای تشییع و تدفین به شهرستان رفته بودم. وقتی استاد به دانشکده آمده و خبر را شنیده بود با قلمی سیاه رنگ و خطی زیبا، مرا که شاگردش بودم همکار خطاب کرده و با متنی زیبا، خود را در غم من شریک دانسته بود. چند روز بعد که به دانشکده برگشتم، دیدن برگه تسلیت استاد که با حسن سلیقه روی میز کارم در اتاق قرار گرفته بود، غبار غم مصیبت وارده را از دلم زدود. حس همدردی و روح بلند انسانی استاد همیشه جهت دهنده و آموزنده بوده است. بارها دیده بودم که برای رفع نیازهای مادی برخی از کارکنان نیازمند، کمک های پولی خودرا در قالب قرض الحسنه و گاهی به صورت بلاعوض و البته به دور از هیاهو و ریاکاری، ارائه می کرد. شاید درک این روح لطیف و آن اقتدار منحصر به فرد در نگاه نخست،آسان نباشد، اما داشتن ویژگی های به ظاهر متضاد، از خصلت های بزرگ مردانی است که شمار آنها در هر عصری اندک است. از جمع معلمان مختلفی که در طول تحصیل تجربه کردم، جناب استاد از معدود کسانی بود که الگو و سرمشق زندگی ام شد. از خدای مهربان برای او سلامتی و طول عمر با عزت خواهانم.

               از هزار آهو، یکی را ناف مشکین کرده اند            

     صوفی صافی نگردد هرکه شد پشمینه پوش

***

گذری بر آثار استاد

استاد یکی از فعال ترین صاحب نظران دانشگاهی در حوزه تألیف کتاب و انتشار مقاله بوده است. بیش از پنجاه کتاب تصنیفی و هشتاد مقاله علمی پژوهشی، حاصل چند دهه فعالیت شبانه روزی علمی دکتر الوانی است. در این بخش به معرفی مهم ترین کتاب ها و مقالات استاد می پردازیم.

الف) کتاب ها

مدیریت عمومی

نخستین اثر، ماندگارترین و پر تیراژترین کتاب پروفسور الوانی، مدیریت عمومی است که بارها از سوی نشر نی تجدید چاپ شده است. این کتاب از معدود نوشته هایی است که توانسته با زبان فارسی، مفاهیم دانش مدیریت را به خوانندگان ایرانی منتقل کند. با نگاهی کوتاه به نگرش ها و اظهارات دانش آموختگان علم مدیریت، در می یابیم که نقطه آغاز آشنایی آنها با مدیریت، کتاب گران سنگ مدیریت عمومی دکتر الوانی است. استاد در این کتاب، با نثری روان و همه فهم توانسته است تئوری ها و مکاتب مدیریت را به خوانندگان بشناساند. وظایف و نقش های خطیر مدیران در اداره و راهبری سازمان ها و شرکت ها، از مباحث مهمی است که به خوانندگان آموزش داده می شود و مشکلات و تنگناهای پیش روی نظام اداری ایران به آنها گوشزد می گردد و در پایان الزامات دنیای جدید و لزوم روی آوری به ساختارهای نو و درک شرایط متحول جهان معاصر و ضرورت کسب تجربه و اقدام بر اساس شناخت کافی از وضعیت موجود، تبیین میشود.

تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتی

آگاهی مدیران از سیاست ها و خط مشی های عمومی، از بایسته های مدیریت است که نویسنده در این کتاب به فرایند شکل گیری و نحوه اثرگذاری و تغییر در آنها پرداخته است. از شیوه های نفوذ و اثرگذاری بر خط مشی ها سخن رانده و به دیدگاه های ارزشی در خط مشی  گذاری و مشکلات و تنگناهای آن اشاره کرده است. این اثر از انتشارات سمت و مورد استقبال فراوان خوانندگان ایرانی است.

مباحث ويژه در مديريت دولتي

این کتاب با همکاری دکتر شمس السادات زاهدی به رشته تحریر در آمده و  هدف آن، آشنا کردن دانشجويـان با ويژگي هـا، موقعيت­ها و مسائل جاري سازمان هاي دولتي و ایجاد پيوند بيــن نظــر و عمل و افــزايش دانـش و مهـارت عملــي آنان است. نگارندگان کتاب ضمن ارائه تعاريـفی از قضيه سازماني، تعدادي از قضايا، مسائل و مشكلات سازمان ها را همراه با ارائه راه حل ها، مطرح کرده اند.

فرهنگ جامع مدیریت

این کتاب با همکاری دکتر شمس السادات زاهدی و دکتر ابوالحسن فقیهی به رشته تحریر در آمده و از انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی است. نگارندگان کتاب، مهم ترین و کاربردی ترین واژگان تخصصی انگلیسی را که در ادبیات مدیریت به کار می رود، شناسایی و برای آنها معادل فارسی مناسب برگزیده اند.

خویشتن شناسی مدیران

کتاب نفیسی است که از سوی نشر نی به بازار کتاب عرضه شده است. کسب شناخت مناسب از استعدادها و توانمندی های خود، می تواند نقش موثری در اداره اثربخش سازمان ها داشته باشد. نویسنده با ارائه ابزارهایی همچون پرسشنامه، به پژوهشگران کمک می کند تا بتوانند از عهده انجام تحقیقات مربوطه برآیند.

تئوری سازمان؛ ساختار و طرح سازمانی

تئوری سازمان؛ ساختار و طرح سازمانی کتابی  است به قلم استیفن رابینز که توسط دکتر سید مهدی الوانی و دکتر حسن دانایی فرد ترجمه شده است. در این کتاب، مهم ترین مسائل سازمان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و شناخت جامعی از موضوعات سازمانی به خوانندگان داده می شود. کتاب تئوری سازمان از منابع اصلی درس تئوری های مدیریت در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است.

مدیریت دولتی نوین

اثر آون هیوز و ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده است. در این کتاب برای نخستین بار، پارادایم های جدید مطرح شده در مدیریت دولتی، به دانش پژوهان ایرانی ارائه می گردد. کتاب مذکور، نگاه جدید به مدیریت دولتی را به خوبی نشان می دهد و پیش فرض های نگاه نو و تفاوت های آن با اداره امور دولتی سنتی را عرضه می کند.

و برخی دیگر از کتاب های معروف استاد

مدیریت رفتار سازمانی، اثر مورهد گریفن، ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده

گفتارهایی در فلسفه تئوری های سازمان دولتی، به قلم سید مهدی الوانی و  حسن دانایی­فرد

اداره امور عمومی تطبيقي، نوشته فرل هدی، ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده

روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت، به قلم سید مهدی الوانی، حسن دانایی­فرد و عادل آذر

تئوري نظم در بي نظمي و مديريت، اثر سید مهدي الواني و حسن دانايي­فرد

مدیریت تحول در سازمان، به قلم وند ال. فرنچ - سسیل. اچ. بل، ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی­فرد

مقدمه‌ای بر فلسفه نظریه‌های مدیریت دولتی، نوشته سید مهدی الوانی و حسن دانایی‌فرد

 ب) مقالات پر استناد

هشت مقاله پر استناد استاد در مجلات علمی- پژوهشی داخلی

«نظريه انتخاب عمومي و ضرورت تحول در ساختار اداري»، سید مهدی الوانی، مجله مطالعات مديريت، شماره 23 و 24.

«دولت مديريتي و مديريت دولتي»، سید مهدی الواني، مجله مديريت دولتي، شماره 47.

«افق هاي نو در مديريت دولتي»، سید مهدی الواني، مجله مديريت دولتي، شماره 50.

سازمانهای بحران پذیر و بحران ستیز، سید مهدی الوانی، مجله دانش مديريت، دوره 35،زمستان 1375.

نقدی بر منطق عقلی جدید و آثار آن بر نظریه های سازمانی ،سید مهدی الوانی، مجله دانش مديريت، دوره 6،زمستان 1368.

بازاریابی آموزشی ،ضرورت امروز برای مدیران و مسئولان آموزش، سید مهدی الوانی، مجله دانش مديريت، دوره 4،بهار 1368.

مدیریت دولتی و اعتماد عمومی، سید مهدی الوانی- حسن دانایی­فرد ، مجله دانش مديريت، دوره 55،زمستان 1380.

تحقیقات چند پارادایمی در مطالعات سازمانی، ، سید مهدی الوانی- حامد وارث، مجله دانش مديريت، دوره 54،پائیز 1380.

                              

بهار دانش

اولین روز مهرماه 1393

با رسیدن فصل بهار،طراوت و سرزندگی به دامان طبیعت برمی گردد و بوی زندگی در سراسر عرصه گیتی منتشر می شود.بهار فقط به طبیعت اختصاص ندارد،پدیده های دیگر نیز برای خود بهاری دارند.علم و دانش در ایران،فصل بهارش، مهر است.مهر ماه هم برای دانش آموز و هم برای دانشمند خاطره انگیز و طرب آور است.با فرا رسیدن ماه مهر،تکاپوی علم اندوزی دو چندان می شود و به طور ویژه،دانشگاه در این ماه حیاتی دوباره می یابد.دانشجویان با انرژی بسیار به دنبال کسب دانش هستند و این، اتفاق میمون و مبارکی است که باید قدر آن را دانست،چرا که نقطه آغازین هر تحول و توسعه ای در جوامع بشری،تغییری است که در دانش آنها صورت می گیرد.

صاحب نظران معتقدند تغییر و تحول در یک پروسه چهار مرحله ای رخ می دهد.در مرحله اول دانش تغییر می یابد،تغییر در دانش به وسیله ابزارهایی مانند کتاب،مقاله،صوت،تصویر و ...به دست می آید.معلمی که به دانشجویانش جزوه و یا کتاب می دهد،می تواند از این طریق دانش شاگردانش را تغییر دهد،آنها را عالم و دانا به چیزهایی کند که قبلا به آن جاهل بوده اند.در مرحله دوم،وقتی دانش گسترده می گردد،باورهای فرد تحت تاثیر قرار می گیرد و نگرش جدیدی شکل می گیرد.در مرحله سوم،تحت تاثیر باورهای جدید،رفتار یعنی کنش و واکنش های فرد تغییر می کند.در مرحله چهارم،با تغییر رفتار فردی،تحولی در رفتار گروهی و جمعی صورت می پذیرد و شاهد شکل گیری یک جامعه متفاوت خواهیم بود.البته روشن است که این فرایند به آسانی آغاز می گردد و در گام ها و مراحل بعدی با دشواری های بیشتری همراه است. پس طبق این الگو منشا هر تحولی در جامعه،دانشگاه خواهد بود چونکه در دانشگاه است که دانش افزایی صورت می پذیرد ونگرش های نو شکل می گیرند و رفتارها متحول می گردند.

از این رو به گمان حقیر که البته مستند به یافته های علمی است،تنها راه ایجاد تحولات فرهنگی ،اجتماعی و ... که ماندگار و عمیق باشد،از طریق دانش اندوزی و دانش پذیری می باشد.به تعبیر دیگر،ایجاد تغییر در جامعه،نیازمند حرکتی نرم است،نه سخت.برای پیشبرد اهداف آرمانی و نیک باید صبوری کرد و حوصله به خرج داد و با آگاهی بخشی،زمینه تحقق هدف را که با ایجاد تغییر رفتاری امکان پذیر می شود، فراهم نمود.تنها تغییری آرام بخش و اطمینان آور است که ریشه در جان و روان داشته باشد و مبتنی بر نگرش متحول شده باشد.تغییری که از سر ترس یا از سر اجبار پذیرفته شود،نا مطمئن و لرزان است.بنا بر این برای ایجاد جامعه ای توسعه یافته و مترقی،دانشگاه می تواند نقشی بی بدیل داشته باشد و به درستی گفته شده است که دانشگاه منشا همه تحولات است.

از این فرصت استفاده می کنم و آغاز سال تحصیلی جدید را به همه دانش پژوهان و دانش دوستان تبریک می گویم.

چرا چنین است؟

یکشنبه1392/9/17

ما کلا در کشورمان به خیلی چیزها افتخار می کنیم و خود را در امور بسیاری سرآمد میدانیم.این روحیه غرور آفرین در جای خود امری است نیک و مبارک و می تواند زاینده جهش و حرکت به جلو باشد.اما گاهی همین موضوع موجب می شود که از نقد درونی فرهنگ و رفتارهای عمومی خود غافل شویم و کمتر به کاستی های آن بپردازیم.شایسته است که صاحبان قلم و اربابان فکر و اندیشه به نقد حال بپردازند و هر از چند گاهی تلنگری به افکار عمومی بزنند تا از بروز برخی ناهنجاری های ناروا و فرهنگ سوز جلوگیری کنند و به فرایند پیشگیری از رفتارهای نامطلوب کمک نمایند.روزانه موارد بی شماری از بد اخلاقی،بی صداقتی و نادیده گرفتن اصول اولیه انسانی را در سطح خرد و کلان می بینیم ولی هیچ اقدام و اعتراض موثری دیده نمی شود...(در ادامه مطالبی نوشته بودم که چون مربوط به گذشته بود و موضوعیت خود را از دست داده بود،آن را حذف کردم و نمونه هایی از وضعیت حال حاضر را جایگزین نمودم) این مشکل کوچکی نیست،یک بیماری خطرناک است که باید درمان شود.نگاه کنید به این اتفاقی که همین روزها سرگرمی جمعی از افراد در فضای مجازی شده است و کاربران اینترنت فارسی زبان چه قشقلقی به راه انداخته اند.قصه از این قرار است که گروه بندی بازی های جام جهانی قرعه کشی شده و معلوم شده که ایران هم گروه آرژانتینی است که ستاره اش بازیکنی محبوب در عرصه ی جهانی به نام لیونل مسی است .در کمتر از چند ساعت هزاران سرباز سایبری با اسامی ایرانی به فارسی و انگلیسی به فیس بوک مسی حمله می برند و رکیک ترین فحاشی ها را نثارش می کنند که ای مسی آماده باش که در برزیل چنینت می کنیم و چنان.می دانم و می دانید که آدم های بی ادب ، لاقید و بی فرهنگ درهمه جا هستند ولی حقیقتی است که در شمار، بسیار اندکند و اقلیتی ناچیزند که در کنار اکثریت فرهیخته ی با فرهنگ به چشم نمی آیند.ولی آمار فحاشان به مسی عدد کوچکی نبود و این آن چیزی است که باید از آن ترسید.اگر آمار هتاکان ما به این مقدار نماینده در فضای سایبری داشته باشند،وحشتناک است و باید از غربت فضیلت در این مرز و بوم نگران و هراسناک شد.آنچه در ادبیات تاریخی ما آمده ،مردمانمان را بری از چنین فضاحت هایی نشان می دهد.از این رو اثرگذاران بر جامعه باید احساس وظیفه کنند و شلاق بیداری در دست گیرند و بر وجدان های خفته بکوبند و بیم دهند از خطرات رواج کژی ها وناراستی ها در فرهنگ عمومی.امید آنکه شاهد پاکترین رفتارها و سالم ترین فرهنگ روی زمین در ایران باشیم.

تبریک روز دانشجو

1392/9/15عصر آدینه

به نام آنکه جان را فکرت آموخت

بی تردید یکی از روزهای مهم و اثرگذار در تاریخ پر فراز و نشیب کشورمان، 16 آذر روز دانشجواست.16 آذر یادآور حضور همیشه روشنگر و نقش آفرین دانشجو در تحولات چند دهه اخیرجامعه ایرانی است.از این رو آرمانخواهی و ظلم ستیزی این قشر فرهیخته بعنوان نیرویی الهام بخش برای مردمانمان در عرصه های مختلف شناخته می شود.از این فرصت استفاده کرده و یاد و خاطره ایثارگران از جان گذشته و شهدای سرافراز دانشجو را گرامی داشته وبه همه دانشجویان عزت خواهی که در مسیر پیشینیان صالح خود گام بر می دارند،روز دانشجو را تبریک می گویم و برای یکا یک آنان سربلندی و موفقیت روز افزون را خواهانم. امید است بتوانیم با کمک مجموعه همکارانمان و با همراهی و همدلی دانشجویان عزیز ،فضای با صفای دانشگاه را برای رشد و ارتقاء سطح علمی فراهم تر کنیم .پیروز وپایدار باشید.

به نام خداوند جان و خرد

شاه کلید حل مشکلات

شایسته سالاری

چهارشنبه 2 مرداد ماه 1392

سالها پیش ماکس وبر(Max Weber) دانشمند آلمانی به منظور نظم دهی به وضعیت اداری سازمانهای کشورش الگویی به نام مدل بوروکراسی ایده آل ارائه داد و برای آن ویژگی هایی برشمردکه یکی اشان اصل تخصص گرایی یا شایسته سالاری بود.به موجب این اصل هر کاری را باید به کاردان آن سپرد و از آزمون و خطا در نظام های اداری پرهیز نمود.مردمان جامعه،طبیعتا بر اساس مهارتهایی که کسب کرده اند یا دانشی که اندوخته اند،واجد نوعی صلاحیت و شایستگی اند وهر کدام می توانند در بخشی از نظام مدیریتی ،متناسب با تخصصشان گوشه ای از کار را بعهده گیرند و بر اساس دانش و آگاهی که کسب کرده اند به رتق و فتق امور بپردازند.

 بدیهی است که سپردن امور به افراد غیر متخصص،هزینه های زیادی را به جامعه تحمیل می کند و تجربه های بشری بارها و بارها بر صحت و درستی ایده واگذاری امور به شایستگان یا متخصصان،مهر تائید زده است.البته ضرورت تخصص گرایی در نظام اداری تنها مدیون یافته ها و تجربه های دانشمندان مادی گرا نیست بلکه در متون دینی و به طور خاص در گفتارهای منسوب به پیامبر اعظم اسلام(ص) موارد متعددی می توان ارائه داد که از سپردن امور به ناآگاهان و ناشایستگان به شدت نهی شده است و شاید در نوشته های بعدی به برخی از آن موارد اشاره گردد.

توضیح فوق مقدمه ای بود بر آنچه می خواهم پیرامون وضعیت این روزهای گفتمانهای رایج در باره چینش اعضاء کابینه دولت جدید بنویسم.می دانیم که در 24 خرداد 1392 انتخاباتی با محدودیتها و چارچوبهای تعیین شده،برگزار شد.در محدوده زمانی مشخصی به نامزدهای ریاست جمهوری فرصت داده شد تا از تریبون های عمومی ایده ها،شعارها و برنامه های خود را به اطلاع رای دهندگان برسانند.درنهایت و پایان این رقابت،اکثریت رای دهندگان زیر تابلو و علم کسی جمع شدند که شعار اصلی اش اعتدال بود.روشن است که ازلوازم عرفی دموکراسی آن است که دست منتخب اکثریت برای یارگیری وانتخاب همکارانش، بر اساس اولویت ها و ضرورت هایی که تشخیص داده،کاملا باز باشد و او محق و مجاز باشد به انتخاب همکارانش،همکارانی که فکر می کند شایستگی و صلاحیت لازم  برای تحقق شعارهایش را دارند.احترام به شعور جمعی اقتضا می کند که در این مرحله همه گروهها از خط و نشان کشیدن  و اصرار بر انتخاب و تشخیص خودشان دست بردارند و برای مدتی مشق دموکراسی کنند،حتی به نظر می رسد که نهادهای نظارتی برای انجام وظایفشان می توانند از مکانیزمهای کنترلی حین عمل و پس از عمل استفاده کنند و اگر مطالبات ودعواها بر سر چینش همکاران دولت بخواهد قبل از عمل آغاز گردد در برداشت عمومی و افکار جمعی نوعی دهن کجی و لجاجت با انتخاب اکثریت،از آن استشمام می شود که زیبنده هیچ کس نیست.از این رو تصور بر آن است که هر چند از جهت ضوابط این حق برای ناظران محفوظ است که پیش از عمل نیز اختیار کنترل و نظارت داشته باشند،اما احترام به افکار عمومی و ایجاد اعتماد اجتماعی نیز الزامات و قواعد خاص خود را دارد و ما باید به آن ملتزم باشیم.افکار عمومی ،این نوع مخالفت ها و خط و نشان کشیدن ها را در آغاز فعالیت هر دولت جدیدی بر نمی تابد و آن را بی احترامی به خودش تلقی می کند،همانی که مجددا و تا چند وقت دیگر برای تعیین سرنوشتی دیگر مجبوریم دست به دامان تشخیص و رایش باشیم،پس اعتماد اجتماعی که سرمایه ای بس ارزشمند است را لکه دار نکنیم.

در نظام های اداری مدرن این مورد خاص(یعنی همسو نبودن تشخیص منتخب اکثریت با تشخیص نهادهای نظارتی بر آمده از رای اکثریت) از مصادیق وجود تعارض میان دموکراسی و بوروکراسی است که معمولا در تجربه کشورهای موفق ،الزامات دموکراسی ترجیح داده می شود و شواهد  و نتایج به دست آمده نیز،این ترجیح را تائید کرده است .

از تیتر اصلی باز نمانیم که سخن از شاه کلید حل مشکلات بود.از وظایف مهم رهبران جامعه که در قبال آن  مورد پرسش قرار خواهند گرفت،انتخاب و انتصاب مدیرانی است که ازشایستگی و صلاحیت لازم برای انجام امور محوله برخوردار باشند.پیشرفت ها و پس رفت ها گره زده شده به لیاقت و بی لیاقتی مدیرانی که در مسند امور می نشینند.در این ملک کم نیستند انسان های ارزشمند و با لیاقتی که بدون هیاهو کمر به خدمت بسته اند ولی متاسفانه سیستم رفاقتی مملکت داری ما هیچگاه آنان را ندیده است.پس لازم است که دست اندرکاران قدری افق دیدشان را بیشتر کرده و نگاهشان فقط به حلقه اطراف نباشد،که اگر قرار است توفیقی نصیب شود نه با شعار زیبا است بلکه با پشتکار و تلاش شایستگانی است که در جای مناسب خود قرار می گیرند.

نگارنده این سطور به استناد مطالعاتی که در نظام های اداری موفق جهان انجام داده است،براین باور است که برای پیشرفت و توسعه یکی از اصول بنیادین که در نظام اداری ما به آن کمتر بها داده ایم،شایسته سالاری است.حلقه مفقوده ای که همیشه از آن سخن گفته می شود ولی در عمل مغفول می ماند.چرا برای انتخاب یک مدیر هیچگاه توان تجزیه و تحلیل و قدرت تصمیم گیری او آزمون نمی شود؟چرا مهارتهایی که برای هر مدیری ضروری است و علم بر آن صحه گذاشته است،در نظام انتصابات ما مورد بررسی قرار نمی گیرد؟در حالی که برای هر کار کوچکتر دیگری، انواع آزمایشات به عمل می آید.اگر می خواهیم زودتر به رفع مشکلات حاد جامعه بپردازیم ،گام اولیه دقت و توجه به تخصص گرایی در انجام امور است.امید است در دولت آینده با مدیریت شایستگانی مواجه شویم که انگشت تدبیرشان حلال مشکلات باشد .

آغازین سخن

چهارشنبه 26 تیرماه 1392

  • درود و سلام خودم را تقدیم می کنم به کسانی که کمی از وقت خود را احتمالا صرف دیدن این وب سایت خواهند کرد.از این به بعد هر گاه که فرصتی و توانی داشتم سعی می کنم دیدگاهها و دغدغه های خود را در موضوعات مختلف ،البته با اولویت مسائل علمی و دانشگاهی،عرضه کنم وهر پرسشی و نظری دریافت کردم پاسخش را در همین فضا ارائه دهم.

  • رمضان در تجربه شخصی ام،همیشه فرصتی مغتنم بوده برای تکمیل و اتمام کارهای نیمه تمام،واین بار انگیزه ای برای اینکه از نعمت فضای مجازی با مشق نوشتن و خواندن و گفتگو با مخاطبین آشنا ونا شناس ،بهره ای نصیب خود سازم.امید است این سر آغاز خوب،فرجام بهتری نیز به دنبال داشته باشد.